Hari Belia Negara dan Karnival Kerjaya & Keusahawanan Graduan 2010

|



Assalamualaikum wbt.

Hujung minggu yang lepas tidak ada aktiviti yang nak dilakukan, tanpa dirancang aku berjaya menjejakkan kaki di Bandar Putrajaya hanya mengikut haluan kawan yang membawa aku ke sana. Bila dah sampai traffic jammed, tertanya2 dalam hati...rupanya baru teringat ada sambutan Hari Belia Negara, berduyun-duyun manusia petang tu. Kami sampai dah agak lewat. Then, terus ke tempat berlangsungnya sambutan tersebut di depan dataran masjid Putrajaya. Agak ramai tapi tidak sesak oleh kerana kawasan yang luas. Apa yang wujud di situ macam biasalah, gerai-gerai makanan,pakaian,ejen-ejen swasta dan berbagai lagi. Oleh kerana kami sampai pada waktu petang, aktiviti-aktiviti yang best tak dapat disertai bersama seperti pertandingan cyber games, sepak takraw, bola jaring, bola baling, futsal yang lebih 300 pasukan dan lain-lain. Selain itu, 50 buah blog kreatif akan dipilih dan akan dipamerkan kepada YAB Perdana Menteri dan mereka yang terpilih akan menerima sijil dari Kementerian Belia dan Sukan. Pada malamnya, kami sempat mendengar konsert dari kumpulan Rabbani dan persembahan nasyid dari sekolah Alam Shah Putrajaya. Sebelum konsert bermula kelihatan host TV Farah Adeeba Mohd Ashraf sedang mengarah rehearsal model-model Butik Najjah untuk fesyen show hari berikutnya.

Pada keesokan harinya, hujung minggu aku dihabiskan dengan berkunjung ke Karnival Kerjaya dan Keusahawanan Graduan 2010 di PWTC yang dianjurkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dengan kerjasama JobStreet.com. Di sana sebenarnya tidak wujud sama sekali pekerjaan yang berkait dengan bidang yang aku sedang belajar sekarang, tapi sekadar ingin melihat suasana sahaja. Lebih 500 syarikat, temuduga terbuka dan 15,000 peluang pekerjaan ditawarkan. Sebelum masuk,anda mesti mendaftar dahulu untuk mendapatkan sticker, pendaftaran hanya perlu mengisi butir-butir peribadi di laman web jobstreet.com. Kalau dah datang ke tempat ni anda jangan lupa buat salinan banyak2 resume untuk ditinggalkan dalam kotak di booth syarikat yang anda minati. Dalam dewan Tun Razak 1, ia dibahagikan kepada beberapa bahagian untuk memudahkan pengunjung mencari syarikat yang berkaitan dengan bidang kerjaya yang mereka ingin ceburi antaranya:

  1. Banking/Financial services (Bank Negara, Bank Islam dsb)
  2. F&B/Hospitality/Tourism (Berjaya Pizza Company, Hotel, Dome Cafe dsb)
  3. Construction/Property (UEM Group)
  4. Automotive/Aviation (AirAsia B, Honda, Naza, Perodua dsb)
  5. Manufacturing (Motorola Technology S/B)
  6. Education/Training/Grad Programs (IIUM, Cosmopoint dsb)
  7. Transportation/Logistics/Utilities (RAPID KL, Indah Water Konsortium Sdn. Bhd.)
  8. Diversified (KUB, Petronas, Sime Darby, AmcorpGroup B)
  9. Retail/Merchandise (Berjaya Time Square, Carrefour, 7-Eleven)
  10. Outsourcing/Shared Service (CTIC Corporation S/B)
  11. ICT/Telco (Telekom M. B, Touch n Go)
  12. Healthcare/Science & Technology (Usana Health Science, Chemical Company)
Sekadar itu dahulu perkongsian mengenai Hari Belia Negara dan Karnival Kerjaya & Keusahawanan Graduan, semoga ia memberi sedikit sebanyak informasi yang berguna untuk anda pembaca. Sekian, Wassalam.

Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers