Wanita dan kerjaya

|

إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا.صلوات الله على النبي الكريم. وعلى أصحابه أجمعين

Lelaki dan perempuan diciptakan saling lengkap melengkapi. Tanpa wanita siapalah lelaki, tanpa lelaki siapalah wanita. Diberi potensi masing-masing dalam menguruskan kehidupan sebagai manusia. Fitrah diciptakan berpasang-pasangan untuk hidup bersama menjalani kehidupan mengikut acuan yang betul.

Wanita mempunyai tanggungjawab sebagai suri rumah dalam menguruskan hal rumah tangga, lelaki mencari nafkah untuk keluarga. Pembahagian tugas ini bukanlah bercanggah dengan prinsip emansipasi. Tetapi untuk memudahkan pasangan itu sendiri yang telah diletakkan pada kedudukannya menurut kekhususan semulajadi.

Disini jelas kedudukan wanita adalah sebagai suri rumah dalam mentadbir dan sebagainya. Rumah tangga adalah tempat kerja sebenar mereka. Apabila keluar dari rumah, ia bukanlah kerja sebenar mereka. Kemungkinan atas sebab-sebab tertentu seperti mereka mempunyai sesuatu hajat, ataupun kepakaran mereka diperlukan, untuk menampung kewangan keluarga dan banyak lagi kemungkinan yang boleh kita ambil kira. Allah S.W.T berfirman:

وقرن في بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى
'Dan hendaklah kamu(isteri) tinggal di rumah kamu dan janganlah kamu berhias seperti orang Jahiliyyah dahulu'.


Ayat ini merupakan ayat perintah kepada kaum hawa untuk duduk di rumah. Pada asalnya, ayat ini diturunkan bagi isteri-isteri Rasulullah S.A.W yang sudah jelas kelebihan dan ketaatan mereka kepada Allah dan Rasul-Nya. Lebih-lebih lagilah kepada kaum wanita lain yang mesti mentaati perintah ini. Rasulullah ada bersabda yang bermaksud:

'Wanita itu adalah aurat, sesungguhnya seorang wanita itu apabila ia keluar dari rumahnya, syaitan akan memuliakannya, dia akan lebih jauh daripada Tuhan daripada ia berada di dalam rumahnya' (hadis riwayat at-Thabrani)

Dalam hadis yang lain, Rasulullah bersabda:

'Sebaik-baik masjid bagi kaum wanita adalah di dalam bilik rumahnya' (hadis riwayat Ahmad, at-Thabrani)

Namun begitu islam tidaklah sampai kepada tahap tidak membenarkan langsung wanita keluar daripada rumah. Sekiranya seorang wanita hendak keluar dari rumahnya kerana tidak ada pilihan, ia harus menjaga perkara-perkara berikut:

1. Mendapat kebenaran dari suami kpd yg sudah berkahwin dan kebenaran ibu bapa kepada yang belum berkahwin.

2. Menutup aurat dengan sebaiknya.

3. Tidak memakai pewangi yang boleh menarik perhatian lelaki.

4. Tidak bekerja di pejabat yang menjadikannya berkhalwat atau berdua-duaan shj di pejabat.

5. Meyakini tidak akan timbul fitnah pada diri, rumah tangga dan masyarakat.


6. Tidak meninggalkan kewajipan sbg seoarang muslim dan juga suami, anak-anak kerana prinsip Dar ul-Mafasid Muqaddam 'ala Jalb al-Masalih iaitu mencegah terjadinya keburukan adalah lebih baik dan didahulukan daripada mencari kebaikan.

Sekiranya wanita diperlukan bekerja, masyarakat wajib menjaga maruah mereka, melindungi mereka daripada melanggar ajaran-ajaran agama, memberikan waktu kerja yang munasabah bagi mereka, memberikan tempat dan suasana kerja yang munasabah dan jauh daripada fitnah, sehingga tidak ada sebarang masalah atau fitnah yang timbul, demi menjaga kemaslahatan ummah. Pada prinsipnya islam tidak melarang sama sekali kaum wanita daripada bekerja bahkan menginginkan kebaikan untuk semua ummatnya.


Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers