Panduan dan Cara Beli Rumah Second hand(subsale) - Phase 1

|



Assalamualaikum wbt.

Lately, harga rumah mencanak naik. Rasa tak mampu dah nak beli harga sampai 300k lebih. So decide beli rumah second hand saja. Next time kita buat rumah impian design sendiri. 

Tahun 2014 aku menyewa sebuah rumah teres yang harga sewa bulanan memang sangat murah RM250 sebulan. Dari tahun ke tahun, aku cuba minta nak beli rumah sewa sebab lebih untung duit sewa bulanan ditukar kepada bayaran yang akhirnya aset tu jadi milik sendiri.

2018 alhamdulillah akhirnya tuan rumah bersetuju untuk jual rumah teres middle cost dengan harga yang telah dipersetujui. 2016 penilai meletakkan harga rumah tersebut RM115k. 2018 aku deal dengan tuan rumah untuk bersetuju dengan harga yang lama. ALHAMDULILLAH Allah mudahkan kedua-dua pihak bersetuju dengan harga yang sangat murah dari pasaran. Ok, kita cerita step by step.

Langkah 1 : 

Jumpa banker yang anda rasa senang untuk deal dan rate berpatutan. Perlu dipertimbangkan juga akad transaksi yang memenuhi kehendak syarak. Kemudian banker akan minta IC, macam biasa orang yang kerja government kena bagi maklumat HERMIS. Banker akan tanya berapa harga rumah yang owner nak jual dan banker akan semak harga semasa dengan penilai. At last harga rumah tu ikut nilai semasa RM140k. Selepas kita dapat penerangan dari banker berkenaan berapa amaun loan rumah yang kita nak pinjam, berapa tahun installment dan rate semasa 4.8% maka aku bersetuju untuk buat RM126k untuk tempoh bayaran balik selama 30 tahun. Itu belum termasuk takaful diri dan rumah(MRTT). After plus takaful RM131k lebih. Syarikat Takaful Malaysia yang dipilih. Sikit info pasal takaful. 

* Takaful perlindungan diri : Contoh Peminjam meninggal atau cacat kekal. Jadi waris peminjam tak perlu bayar sesen untuk baki pinjaman sebab bank akan claim dengan Takaful Malaysia. Waris perlu direct inform kepada bank.

* MRTT : Perlindungan akibat kebakaran yang melibatkan 80% kerosakan rumah peminjam. Jika berlaku kes ini, peminjam boleh terus direct dengan syarikat takaful tanpa perlu pergi ke bank.

Langkah 2 : 

Isi borang dan submit dokumen semua peminjam akan tunggu lebih kurang 2-3 hari untuk pengesahan dengan majikan. Alhamdulillah loan aku telah diluluskan oleh HQ Bank Islam. Yang lebih memudahkan jika gaji anda dibayar melalui bank yang sama. So, kita akan isi borang auto debit. Setiap bulan dari tarikh 19-26hb bank akan potong gaji kita untuk bayaran installment. Banker call aku untuk datang ke ofis. Penerangan one by one dan sign Letter of Offer. Banker akan tanya nak hire lawyer bank sendiri atau nak cari sendiri. AKu decide nak cari sendiri.

Langkah 3 : 

Proses mencari lawyer yang meletakkan dan menawarkan harga yang berpatutan. Ada 2,3 firm yang dah di survey. Last sekali dapat lawyer dari Arif & Hakim , antara firm yang terkenal di Alor Setar. Firm yang fully panel dengan Bank Islam dan mempunyai rekod yang sangat baik. So, kos untuk Sale and Purchase(SnP) dan Loan Agreement plus disbursement sebanyak RM4700. Affordable. Apa yang anda kena submit dengan firm? IC buyer, IC owner, geran, dan letter of offer dari bank. Lawyer akan proses dan keluarkan SnP dan loan aggreement untuk kita sign nanti.

Ok, so far...step itu dulu. Next posting kita sambung step seterusnya....


Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers