Download Dalam Mihrab Cinta

|


Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera.

Detik ini, masih lagi berharap kita masih di bawah redha Allah dan kasih sayangNya. Ameen ya rabb.

Nak cerita apa ya? hmm... Ok. Antara filem Indonesia dan Malaysia? Yang mana terbaik? Yang mana lebih menonjolkan nilai-nilai islamik? Yang mana lebih memberi impak kepada kehidupan anda? Terserah kepada anda untuk membuat penilaian?

Aku sudah habis nonton filem yang adaptasi dari novel Dalam Mihrab Cinta tulisan Habiburahman El-Sherazy. Topik ini ada diwar-warkan pada entri sebelum ini. Tapi saat itu, belum tahu apa isi ceritanya.

Syamsul Hadi(Dude Harlino) bertekad menuntut ilmu di sebuah pesantren Al-Furqan (pondok) di Kediri, meninggalkan kehidupannya yang cukup mewah. Dia seorang graduan universiti. Di pondok ini, dia bertemu dengan Zizi (Meyda Sefira) putri pemilik pesantren yang pernah ditolongnya ketika di dalam kereta api, kejadian tersebut membuat mereka lebih rapat.

Sayang sekali, kehidupan di pesantren, tidak seperti apa yang difikirkan Syamsul selama ini. Burhan (Boy Hamzah), teman sekamarnya di pesantren yang selalu berpura-pura baik di depan Syamsul sebenarnya memfitnahnya mencuri.

Tuduhan yang dirancang Burhan kepada Syamsul, membuat dirinya terpaksa menerima hukuman kasar dari semua santri(penuntut) di pesantren hingga babak bersumpah dan dibotakkan habis rambutnya.

Bukan itu saja, Syamsul pula diusir dengan tidak hormat dari pesantren. Bahkan kerana kes itu, Syamsul membawa diri di jalanan kerana keluarganya sendiri tidak percayakan kata-katanya bahawa dia bukanlah pencuri. Oleh kerana kehabisan wang sara diri di luar, dia benar-benar mencuri sehingga ditangkap dan dipenjara.

Di dalam penjara dia bertemu dengan dua penjenayah lain yang memberi kata-kata semangat kepadanya untuk terus nekad kalau mahu mencopet, jangan teragak-agak. Tapi satu sekali atau dua kali sahaja boleh mencuri dalam sehari, jangan lebih,nanti yang ketiga kali akan tertangkap. Itu kata mereka.

Dia dibebaskan oleh adiknya Nadia dengan wang jaminan. Tapi masih kabur(lari) lagi selepas dikeluarkan dari penjara. Kali ini dia benar-benar menjadi pencuri yang sukses. Penumpang bas adalah mangsa-mangsanya. Dia memang ikut kata-kata penjenayah tadi.

Dompet Sylvie (Asmirandah), tunangan Burhan menjadi salah satu mangsanya. Mengetahui hal itu, Syamsul pun memiliki niat untuk membalas perlakuan Burhan dulu saat di pesantren.

Berbekal alamat di kad pengenalan diri Sylvie, Syamsul pun nekad mencari rumahnya. Pertemuan pun terjadi antara Sylvie dan Syamsul.

Adakah Syamsul akan membongkar perilaku Burhan di depan Sylvie? Lantas bagaimana nasib pertunangannya? Atau Syamsul jatuh cinta dengan Sylvie? Bagaimana nasib harapan cinta Zizi pada Syamsul, adakah berbalas? Adakah Syamsul akan terus mencuri atau dia akan insaf? Persoalan ini bisa terjawab kalau anda nonton filemnya di sini.

Ingat ya, ambil yang positif, jangan bahaskan dari segi negatif. Jadikan pengajaran dan iktibar dalam hidup. Jangan hanya suka menonton tanpa memikirkan soal manfaatnya.

Jumpa lagi entri akan datang.

Selamat menonton.



Share/Save/Bookmark

2 comments:

Saidatul said...

Memang best ceritanya =)

Ashraf said...

dah tengok?

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers