Jambatan terkecil di dunia hubung dua negara

|

Assalamualaikum pengunjung2 budiman.. :-)

Ingin berkongsi fakta dunia. Dua pulau yang saling berdekatan ternyata berada dalam dua wilayah berbeza. Pulau yang besar berada dalam wilayah Kanada sedangkan pulau yg kecil berada di wilayah Amerika Syarikat. Yang menarik dua pulau beza negara ini dihubungkan oleh jambatan sepanjang 10 meter. Inilah jambatan international terkecil atau terpendek di dunia.
amazing-bridge1
‘Pasangan’ pulau terletak dekat Rockport disebut Zavikon. Dua pulau itu termasuk kumpulan ‘kepulauan seribu’ yang berada di Saint Lawrence River di Teluk Alexandria, perbatasan AS-Kanada. Persetujuan batas wilayah ini telah disepakati antara kedua Negara-AS dan Kanada-sejak 1793. Namun kedua Negara memutuskan tidak akan membahagi dua pulau diperbatasan. Sekitar 2/3 pulau berada di wilayah Kanada, 1/3 nya berada di Amerika. AS mahupun Kanada, menganggap posisi mereka setara dalam hak pemilikan pulau.
Namun bagi pemandu pelancong ini merupakan ‘keuntungan’ buat mereka kerana dari segi pelancongan keberadaan dua pulau ini menjadi sangat unik dan menarik untuk dilawati. Para pemandu pelancong inginkan jambatan international terkecil di dunia ini diketahui khalayak ramai.
Pulau besar yg dikatakan sebagai wilayah Kanada dibangunkan rumah, sementara pulau kecil yg merupakan bahagian dari Amerika, berfungsi sebagai halaman belakang rumah. Menarik kan :-)

Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers