Day three

|

Jeti

Harmony Center

Ahmad Bin Ibrahim

marina barrage

Majlis Penutup


Ma'assalamah



Sebelum check out kami sempat bergambar dulu di pantai berhadapan dengan chalet. Suasana tenang tanpa ada pesisir pantai..cuma laluan pejalan kaki yang merentasi air laut yang menjadi kebiasaan kepada peminat-peminat pancing ikan untuk melepaskan ketagihan mereka.

Bas sudah sampai menunggu kehadiran kami untuk berangkat ke destinasi seterusnya sebelum bertolak keluar dari bandar Singapura pada waktu malamnya. Destinasi pertama hari ketiga kami di Singapura ialah Harmony Center, segala khazanah dan bahan bacaan sebagai informasi tentang Islam dan sedikit mengenai agama lain wujud di tempat ini. Material dikutip di merata tempat contohnya dari Malaysia, China, Indonesia dan sebagainya. Salah satunya saya tertarik dengan biodata seorang tokoh besar di Singapura, menjadi ahli parlimen, menteri kesihatan Singapura, dekan kuliyyah undang-undang di UM, dekan kuliyyah UIAM sehinggakan namanya terpatri sebagai nama kuliyyah, Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Laws, dan banyak lagi mungkin tak dapat ditulis di sini. Jasanya terlalu banyak dalam bidang undang-undang, tidak kiralah civil law atau syariah law.

Seterusnya, kami ke tempat terpenting dalam pembangunan dan kemajuan Islam di Singapura, MUIS atau Majlis Ugama Islam Singapura. Di Malaysia, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Bangunan yang berdiri teguh seiring dengan usaha gigih ummat Islam di sana. Diberi sedikit informasi oleh pegawai berkenaan tentang aktiviti-aktiviti dan sejarah penubuhan MUIS.

Kemudian, ke Marina Barrage. Tempat bendungan air antara air tawar dan air masin. Dibina untuk mengelakkan banjir di Singapura dan menjadi tempat penyulingan air (new water) selain mendapat bekalan air dari Malaysia. Belum puas main air, dah kena bertolak ke masjid Al-Huda untuk majlis penutup. Penyampaian cenderahati dan majlis wada'...suasana sedih sehinggakan program manager sebak menitiskan air mata kelakiannya sewaktu menceritakan detik-detik perjuangan beliau dalam menjayakan program educational trip ini. Bergambar kenangan sebelum bertolak balik dengan menaiki bas ke sempadan Singapura dan Malaysia, dan seterusnya transit di stesen bas Larkin, Johor untuk sampai ke UIAM. Dah abis citer...konklusinya, banyak pengajaran dan pengalaman baru dalam trip kali ini yang saya sudah ceritakan pada entri-entri sebelum ini.

Wallahu'alam

Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers