5 Perosak Hati

|

Hati adalah pengendali. Jika ia baik, baik pula perbuatannya. Jika ia rosak, rosak pula perbuatannya. Maka menjaga hati dari kerosakan adalah wajib. Tentang perosak hati, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah menyebutkan ada lima perkara, 'bergaul dengan banyak kalangan (baik dan buruk), angan-angan kosong, bergantung kepada selain Allah, kekenyangan dan banyak tidur.' Kali ini saya hanya ingin meletakkan 2 jenis perosak dahulu dan selebihnya akan dipostingkan entri akan datang.



1.
Bergaul dengan banyak kalangan


Pergaulan adalah perlu, tetapi asasnya adalah pandai memilih teman. Pergaulan yang salah akan menimbulkan masalah. Teman-teman yang buruk lambat laun akan menghitamkan hati, melemahkan dan menghilangkan rasa nurani, akan memmpengaruhi seseorang yang lemah imannya dalam memenuhi berbagai keinginan mereka yang negatif.



Dalam tatapan realiti masa kini, kita sering menyaksikan orang yang hancur hidup dan kehidupannya gara-gara pergaulan. Biasanya out put sebegini ini, kerana motivasi bergaulnya untuk dunia. Dan tidak dinafikan, kehancuran manusia lebih banyak disebabkan oleh perbuatan sesama manusia itu sendiri. Kerana itu, kelak di akhirat, banyak yang menyesal kerana salah pergaulan. Allah berfirman:



"Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya seraya berkata, 'Aduhai (dulu) kiranya aku mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku, kiranya aku (dulu) tidak menjadikan si fulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al-Quran ketika Al-Quran itu telah datang kepadaku." (Al-Furqan: 27-29).



"Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa." (Az-Zukhruf: 67).



"Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu sembah selain Allah adalah untuk menciptakan perasaan kasih sayang di antara kamu dalam kehidupan dunia ini, kemudian di hari Kiamat sebahagian kamu mengingkari sebahagian (yang lain) dan sebahagian kamu melaknati sebahagian (yang lain), dan tempat kembalimu adalah Neraka, dan sekali-kali tidak ada bagimu para penolong." (Al-Ankabut: 25).



Inilah pergaulan yang didasari oleh kesamaan tujuan duniawi. Mereka saling mencintai dan saling membantu jika ada hasil duniawi yang diingini. Jika telah lenyap kepentingan tersebut, maka perhubungan itu akan melahirkan duka dan penyesalan, cinta berubah menjadi saling membenci dan melaknat.

Oleh sebab itu, dalam bergaul, berteman dan berkumpul hendaknya ukuran yang dipakai adalah kebaikan. Lebih tinggi lagi tingkatnya jika motivasi perhubungan itu untuk mendapatkan kecintaan dan redha Allah.


2.
Larut dalam angan-angan kosong


Orang yang banyak berangan tidak kemana jika tanpa usaha. Angan-angan kosong adalah lautan tak bertepi. Ombak angan-angan terus mengombang-ambingkannya, khayalan-khayalan dusta senantiasa mempermainkannya. Seperti anjing yang sedang dipermainkan bangkai tulang. Angan-angan kosong adalah kebiasaan orang yang berjiwa kerdil dan rendah.



Masing-masing sesuai dengan yang diangankannya. Ada yang mengangankan menjadi raja atau ratu, tidak kurang juga yang ingin menjadi perdana menteri, ketua-ketua, ada yang ingin keliling dunia, ada yang ingin mendapatkan harta kekayaan melimpah, atau isteri yang cantik jelita. Tapi itu hanya angan-angan belaka.



Adapun orang yang memiliki cita-cita tinggi dan mulia, maka cita-citanya adalah mencari ilmu, iman dan amal soleh yang taqorrubkan dirinya kepada Allah. Dan ini adalah cita-cita terpuji. Nabi S.A.W memuji orang yang bercita-cita terhadap kebaikan.




Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers