Hukum Perempuan Memakan Pil Untuk Keluarkan Darah Haid

|

Assalamualaikum... Bersua kembali pada entri kali ini. Kali ini saya ingin berkongsi assignment saya kepada pembaca. Last minute assignment seminggu sebelum final yang diberi oleh pensyarah. Agak mengelirukan, tetapi ia kerja berkumpulan dan alhamdulillah dapat disiapkan semalaman. Sebelum itu saya ingin memohon maaf kepada kaum hawa jika isu ini agak keterlaluan dan menyentuh sensitiviti anda. Hakikatnya ini hanyalah perkongsian ilmu. Apa yang saya nak ceritakan di sini ialah mengenai "Hukum perempuan yang memakan pil untuk keluarkan darah haid". Setelah bertungkus lumus mencari bahan di library, bertanya kpd pensyarah-pensyarah yang lain, tanya kepada sahabat-sahabat dan ini hasil yang dapat saya ringkaskan.

Seperti entri saya yang lepas mengenai hukum menderma darah bulan ramadhan, isu memakan pil ini juga adalah isu kontemporari. Tidak terdapat dalil-dalil dari Al-Quran dan Sunnah khususnya. Kami mengkaji dari sudut kaedah fiqhiyah yang diguna pakai oleh ulama kontemporari yang kita boleh kaitkan dengan isu ini.

Secara realitinya, isu ini kita asaskan kepada tujuan seseorang perempuan itu memakan pil. Untuk apa mereka makan? Perlukah mereka mengambil pil ini? Adakah semua perempuan mengambilnya?
Jadi saya bahagikan persoalan-persoalan ini kepada tujuan-tujuan perempuan memakan pil ini. Sebelum saya terlupa pil yang dimaksudkan ialah pil duphaston nama diberi, mungkin terdapat lagi pil-pil lain di pusat-pusat perubatan dan farmasi. Berbalik kepada persoalan tadi saya ingin bahagikan kepada beberapa bahagian.

Hukum perempuan memakan pil untuk keluarkan darah haid

1. Gadis



Dari sudut kesihatan: Dibolehkan kepada mereka memakan pil untuk kesihatan contohnya untuk menormalkan kitaran haid mereka.

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (البقرة:195)

Janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.

Dari sudut penipuan: Jelas menipu itu haram, contohnya mereka memakan untuk mengelak dari menunaikan ibadah-ibadah contohnya solat 5 waktu, puasa dan sbgnya. Maka haram memakannya.

2. Perempuan yang sudah berkahwin

Kesihatan: Bagi perempuan yang sudah berumahtangga, mereka harus mendapatkan nasihat doktor untuk memakan pil tersebut bagi tujuan kesihatan. Sekiranya mereka disahkan hamil, maka tidak dibolehkan memakan pil kerana boleh menyebabkan keguguran. Jika sebaliknya maka dibolehkan.

النبي صلى الله عليه وسلم قال:(( نِعْمَتَانِ مَغْبُونٌ فِيهِمَا كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ الصِّحَّةُ وَالْفَرَاغُ))(صحيح بخاري)
Dua nikmat yang selalu manusia tidak peka ialah kesihatan dan masa lapang

Penipuan: Sama seperti gadis di atas jelas haram hukumnya.


3. Perempuan yang diceraikan suami

- Kemungkinan tedapat segelintir daripada golongan ini melakukan penipuan dengan memakan pil ini bertujuan mempercepatkan tempoh iddah mereka. Tempoh iddah yang sedia maklum adalah 3 bulan bagi perempuan yang bercerai. Mereka mengambil pil ini untuk mempercepatkan darah mengalir keluar. Seminggu atau beberapa minggu selepas itu, mereka memakan lagi pil ini dan darah sekali lagi keluar. Maka tempoh iddahnya telah masuk dua kali. Dan iddahnya berbaki satu kali lagi. Saya simpulkan tidak sampai 3 bulan mereka sudah mencukupi tempoh iddah mereka selama 3 kali, jadi mereka dibenarkan berkahwin. Tetapi pada asalnya perkara ini berlaku dengan penipuan. Maka hukumnya tetap haram kerana asasnya menipu. Ini bagi perempuan yang tempoh kitaran haid mereka normal.

Kaedah fiqh yang digunakan

من استعجل في شيئا قبل أوانه عوقب بحرمانه
Sesiapa yang mempercepatkan sesuatu sebelum datang masanya, maka akibatnya haram


- Bagi perempuan yang kitaran haidnya tidak normal misalnya 6 bulan sekali datang haid. Maka harus bagi mereka memakan pil tersebut jika ingin berkahwin semula selepas diceraikan. Sekiranya mereka ingin menunggu tempoh iddahnya selesai maka ia akan memakan masa 1 tahun setengah untuk mencukupkan tempoh iddah. Penungguan ini boleh membawa mereka kepada penzinaan jika sekiranya tidak dikahwinkan. Tetapi masalah menunggu tempoh iddah ini ada khilaf dalam mazahibul arba'ah seperti yang sedia maklum. Ringkasnya untuk kemaslahatan ia dibolehkan bagi golongan tidak normal seperti ini mengambil pil tersebut.

( يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ) (البقرة:185)
Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu

قال النبي: ((إِنَّمَا بُعِثْتُمْ مُيَسِّرِينَ وَلَمْ تُبْعَثُوا مُعَسِّرِينَ))(سنن الترمذي)
Sesungguhnya kamu diutus sebagai org2 yg memudahkan dan kamu tidak diutuskan sebagai org2 yg menyusahkan

المشقة تجلب التيسير
Kesusahan dapat mengumpulkan jalan-jalan kepada kemudahan

Kesimpulan dari Hukum perempuan memakan pil untuk keluarkan darah haid ialah boleh makan tetapi bersyarat(mubah bissyurut). Segalanya bergantung kepada niat seseorang perempuan itu.

كما قال النبي:(( إنما الأعمال بالنيات....إلخ ))
1. Utk kesihatan = Dibolehkan
2. Penipuan = Haram
3. Kemaslahatan = Dibolehkan

Sekadar itu dulu. Segala kesilapan harap dapat diperbetulkan. Sebarang perkongsian boleh hantarkan komen di bawah. Kita mahukan jawapan yang lebih terperinci dan tepat. Saya memohon maaf sekali lagi jika terdapat kesalahan yang sengaja ataupun tidak disengajakan.

Wallahu 'alam.


Share/Save/Bookmark

5 comments:

Anonymous said...

Baik pengiriman dan posting ini banyak membantu saya dalam assignement kuliah saya. Terima kasih Anda sebagai informasi Anda.

Ashraf said...

Sama-sama...yang baik tu dtgnya dari Allah, yang kurang tu dari sy sendiri.

Anonymous said...

Wow! Terima kasih! Saya selalu ingin menulis dalam sesuatu situs saya seperti itu. Dapatkah saya mengambil bagian dari posting Anda ke blog saya?.

Ashraf said...

Anonymous: Boleh je..silakan.

Anonymous said...

Apa yang posting bagus. Saya sangat suka membaca jenis atau artikel. Saya tidak sabar untuk melihat apa yang orang lain katakan.

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers