12 Jan 2009 ( Daftar adik SMAP Kajang)

|

senyum sket Anas:-)


Masuk harian metro...Sumbangan wang daripada Dato' Seri Mahadzir Khalid kepada 70 orang pelajar 5A.

Kudrat ibu bapa selagi mana mereka masih hidup dan mampu, selagi tu lah mereka berusaha untuk memberi didikan yang sempurna untuk anak-anak. Baik dari segi sudut agama dan lain-lain. Yang perlu dititik beratkan ialah ilmu agama kerana ia akan menjadi satu pedoman dan petunjuk yang paling bermakna dalam hidup seseorang mukallaf. Ilmu lain pun penting jgk sebab Allah perintahkan kita untuk mencari ilmu. Tapi mestila ikut haluan yang betul. Berbalik kepada tajuk saya tadi. Pengorbanan ibu bapa sangat-sangatla tidak terhingga. Tak dapat di bayar dengan apa sekalipun. Yang menoreh getah dengan cara menoreh getah, yang mengusahakan sawah dengan cara mereka, yang bekerja di pejabat dengan cara bekerja di pejabat. Masing-masing mempunyai haluan tersendiri. Namun hakikatnya, pernah tak kita terkenang bagaimana perngorbanan mereka untuk kita?

Bergambar sebelum keluar dari Smap Kajang.

12 Jan 2009. Adik Afif, adik bongsu aku di terima masuk ke Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang. Aku begitu kagum dengan dia yang begitu berani menempuh cabaran di usia 12 tahun. Kali pertama tinggal berjauhan dari mak ayah di kampung. Hampir 13 tahun dia menemani kedua orang tuaku di utara semenanjung mewakili adik beradik ku yang lain. Semangat di usia muda untuk mencari ilmu tak kira di mana membuatkan aku begitu kagum melihat dia. Wajah nampak gembira, tapi hatinya mungkin agak sedih meninggalkan mak ayah berdua di rumah.


Saat yang paling sedih waktu bersalaman.. Ayah ku menahan sebak sebab nak tinggalkan dia. Boleh tahan ke adik aku ni? mak...ayah?Tapi hati mereka kuat insyaAllah.. Tapi masa dalam perjalanan nak balik, mak aku sebut2 lagi nama dia. Maklumla hati ibu mana tak terasa berjauhan dgn anak bongsu yg di jaga sejak kecik lagi. Nak jumpa pun mungkin sebulan sekali je lps ni. Pengorbanan mak ayah tak ada tolok bandingnya. Sanggup datang dari utara ke selatan semata-mata nak tgk anak mereka berjaya dlm hidup. Korban masa, tenaga, wang ringgit dan sbgnya. Kadang-kadang aku menitiskan air mata kalau kenang balik perit jenuh memerah keringat untuk sara anak2 walaupun memang menjadi tanggungjawab mereka. Kita sbg anak tak dapat balas jasa mereka. Tapi sekurang-kurangnya bagi mereka dengan kejayaan kita. Mereka cukup2 bahgia kalau anak-anak berjaya. Kalau kita sempat tengok berita malam semalam dua beranak mati di tempat kejadian dalam perjalan nak hantar anak ke universiti dari Perlis ke Kuala Lumpur. Innalillah...semoga mereka berdua tergolong dalam org beriman.

On the way ke KL. Rest di R&R Tapah.

Anas tido..anak sedara.



Jadi, konklusinya...kita prihatin la dengan tanggungjawab kita sbg anak kepada kedua orang tua yang inginkan anak-anak mereka berjaya dunia akhirat. Jangan sakiti hati mereka. Kalau dh masuk ke menara gading ataupun belajar di tempat bagus2 jgn lupa org di bwh. Balik kampung jangan sombong2 ngan org kampung setempat. Jangan sampai org kampung ckap kita ni berlagak. Tegur dan senyum selalu. Berbakti kepada ibu bapa dan org kampung...Wallahualam.

Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers