10 Negara Minyak Termurah

|

Setiap kali alasan Malaysia, harga minyak terpaksa dinaikkan ialah berikutan harga minyak dunia naik. Padahal, Malaysia adalah antara pengeluar minyak mentah dunia, kenapa kita pula yang terpaksa naikkan harga. Cuba kita lihat 10 negara yang turut menjadi negara pengeluar minyak mentah untuk negara lain.


1. Venezuela ($ 0.05 / liter atau RM0.15/L)
Venezuela dipimpin oleh Presiden Hugo Chavez - cukup terkenal kalau kita mengikuti politik antarabangsa. Seorang sosialist. Beliau sanggup melakukan apa sahaja untuk menyenangkan rakyatnya. Tentu sahaja dengan harga minyak yang murah di negara beliau, beliau akan diundi lagi sebagai presiden akan datang.

2. Turkmenistan ($ 0.08/liter atau RM0.24/L)
Entah sebab apa negara
yang terletak di sekitar sempadan Asia dan Eropah ini boleh mempunyai harga yang rendah untuk minyak mereka. Bahkan harga seliter lebih murah dari sebungkus maggie segera.

3. Nigeria ($ 0.10/liter atau RM0.30/L)
Nigeria memiliki stok minyak di antara 10 negara terbesar di dunia. Namun mereka juga mengalami konflik yang berpanjangan, jadi jangan hairan jika pemerintah setempat tak ingin membuat rakyat marah dengan harga minyak yang tinggi.

4. Iran ($ 0.11/liter atau RM0.33/L)
Walaupun negara ini dijangka akan kehabisan minyak 74 tahun akan datang,mereka tetap memberi harga murah untuk minyak mentah mereka.

5. Arab Saudi ($ 0.12/liter atau RM0.36/L)
Saya rasa tak ada yang ragu lagi kenapa negara ini boleh memberikan harga termurah untuk minyak di negara mereka. Semua orang di dunia ini juga tahu kalau negara ini adalah pengeluar minyak terbesar dunia.

6. Libya ($ 0.14/Liter atau RM0.42/L)
Negara yang baru saja terkena krisis pemerintahan ini dan masih berlaku lagi di sana sekarang adalah negara dengan stok minyak terbesar di Afrika dan nombor 9 di dunia. Memang logik kalau harga minyak mereka merosot.

7. Kuwait ($ 0.21 / liter atau RM0.63/L)
Hampir sama seperti negara Qatar, Kuwait adalah negara nombor 5 terkaya di dunia, jadi sangat masuk akal bahawa harga bahan bakar di Kuwait sedikit lebih murah daripada Qatar.

8. Qatar ($ 0.22/litre atau RM0.66/L)
Dengan stok minyakya yang melimpah dan dengan jumlah penduduk yang tak terlalu besar, Qatar menjadi salah satu negara terkaya di dunia. Wajar saja negara ini mempunyai kemampuan untuk menjual minyak yang mahal ke luar negara dan menjualnya dengan harga murah di dalam negeri.

9. Bahrain ($ 0.27/litre atau RM0.81/L)
Sebagai negara yang mempunyai keluasan wilayah yang kecil dan mempunyai akses yang luas dengan negara-negara pengeluar minyak yang lain, maka jangan hairan jika harga minyak di negara ini murah.

10. United Arab Emirates ($ 0.37/liter atau RM1.11/L)
United Arab Emirates adalah sebuah negara yang menarik untuk menjadikan tempat tinggal. Selain memiliki salah satu negara harga bahan bakar termurah di dunia mereka juga negara terkaya nombor 4 di dunia.

Mungkin sahaja apabila ditukar kepada matawang negara mereka, harganya lebih tinggi sedikit..tetapi kalau nak dibandingkan di Malaysia amatlah jauh beza sekali. Jadi, anda fikir dan nilailah sendiri.


Share/Save/Bookmark

1 comments:

Anonymous said...

I like ashrafirk.blogspot.com , bookmarked for future reference

[url=http://www.buzzfeed.com/bookie/legal-steroids-prohormones-bodybuilding-supple-39dn]prohormones for sale[/url]

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers