Graduated–Alhamdulillah

|

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Apa khabar teman-teman sekalian. Harap sihat dipayungi rahmatNya.

Alhamdulillah, syukur ku panjatkan buat pencipta alam. Statusku sudah bertukar menjadi ‘’Graduated” di IIUM. Pertengahan tahun 2007 mula masuk, hujung tahun 2010 menamatkan pengajian. 3 tahun setengah cukup memberi impak yang besar dalam kehidupan.

Hari ini bergelar bekas mahasiswa yang belum rasmi kerana majlis konvokesyen akan diadakan tahun depan. Lambat lagi ya? hm

Apakah yang perlu dilakukan?

Cari kerja? Soalnya, pekerjaan apa yang cocok buat aku? Anda ada idea? Kongsikan!

Kerja di bank, ramai kawan2 bercerita bank kerjanya sibuk sekali, kerja banyak, letih, kadang-kadang sampai tak balik ke rumah, sampai malam kerjanya. Tapi bergantung pada posisinya. Mungkin posisi marketing agak memberi tekanan. Mahu menaikkan prestasi bank memang memerlukan kerja keras.

Kerja di jabatan agama, mungkin boleh juga kiranya. Tetapi seniority dan yang berpengalaman banyak membantu dalam pekerjaan ini. Bagi fresh graduate harus bersabar.

JAKIM dan PTD. Mesti lalui stage2 dahulu sebelum betul2 berjaya. Ujian bertulis, oral, group binding dan sebagainya.

Guru. Kebanyakan fresh graduate memang mengejar posisi ini, kenapa ya? Jaqqof,DPLi,KPLi. Ilmu yang dipelajari di universiti mungkin selalu diingati dan diulang kerana setiap hari  akan mengajar dan dicurahkan kembali kepada pelajar-pelajar, tidak kira di IPT atau di sekolah.

Jika diikut kepada minat, sejak kecil lagi, mahunya mengikut jejak Rasulullah, berniaga. Sejak dari bangku sekolah sampai ke universiti ada sahaja business yang aku telah buat. Baik dari design baju, printing, kereta sewa, name tag,buletin dan sebagainya.

Apapun pekerjaan yang akan dilakukan selepas ini, haruslah di bawah rahmat dan redhaNya. Terlalu memilih pekerjaan bukanlah jalan terbaik untuk menolong dalam kehidupan, malah akan menyusahkan diri sendiri. Biar bersusah-susah dahulu, bersenang-senang di kemudian. Dan yang penting kita enjoy dengan pekerjaan kita. Niat belajar bukan untuk makan gaji atau kerana wang semata-mata. Tapi ilmu itu dipelajari kerana Allah. Dalam mencari rezeki, jangan dilupa pada yang Esa. KeranaNya, kita beroleh rezeki. Tetap bersyukur dengan apa yang ada.

SELAMAT BERJAYA!!!


Share/Save/Bookmark

6 comments:

Mel Az-Zahra said...

Alhamdulillah..congratz..all the best k..

Mel Az-Zahra said...
This comment has been removed by the author.
Ashraf said...

thanks...insyaAllah

Ladyship Atie said...

Alhamdulillah mabruk! =)

Ashraf said...

syukran atie...doakan kejayaan bersama. =)

Unknown said...

tahniah!

all the best!:)

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers