Kelantan dan Terengganu

|

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sebulan sudah blog ni bersawang tak update...takda cerita. Sedar tak sedar dah masuk final year kat UIA ni...sekarang semester pendek, berbaki 1 semester panjang lagi bulan 7 ni...hujung tahun InsyaAllah grad. Harap dipermudahkan. Doakan yea...

Cuti baru2 ni, ingatkan dah ada di Medan,Indonesia, tapi Tuhan tak izinkan lagi untuk ke sana. DIA izinkan makan angin di Pantai Timur, dah masuk 5 tahun tak jejak bumi Kelantan dan Terengganu. Kali terakhir tahun 2005 masa di Kusza (UDM). Itupun 9 hari je, sempat ikuti minggu suai kenal di Kusza, lepas tu diterima masuk ke UIAM. Plan yang mendadak, tanpa perancangan yg rapi..akhirnya berjaya jgk pujuk ayah ikut sekali kami ke sana.

Dengan masa yang singkat, tempat2 yg selalu org lain pergi...kami sempat jugak singgah walaupun tak lama. Yang menariknya di kawasan Pasir Tumbuh...gedung ilmu, dengan MRSM, kolej, sekolah agama, pondok dll. Bertemankan pemandu pelancong tanpa gaji, sepupu sy...abg fikri yang sangat sporting...layanan istimewa. Explore lorong2 kecil yang padat dengan rumah, pondok2 kecil amat menyentuh perasaan. Kita yang hidup dengan segala kemudahan di luar takkan sama dengan hidup di pondok. Teruja dengan suasana kehidupan di pondok, tenang, pelajar2 sibuk menadah kitab dengan tok guru...rumah papan yg cukup dhaif, tapi di situlah terletaknya keberkatan untuk mencari ilmu yang sebenar. Perit jerih mereka bertahun2 hidup di pondok berkayu lebih bahagia bagi mereka dari hidup di bangunan batu 4 tingkat yang telah siap dibina dalam kawasan pondok itu sendiri.

Usai solat maghrib di masjid, sy sempat berjalan di dalam kawasan pondok. Lepas maghrib kalau takda pengajian, mereka mencari inisiatif lain untuk belajar.,berjalan di lorong2 kecil mencari abang2 yang lebih arif dari mereka untuk menuntut. Mungkin bagi mereka bermacam cerita yang mereka akan kongsikan dengan masyarakat di luar, hakikatnya pandangan negatif masyarakat terhadap pengajian di pondok sama sekali tidak betul. Malamnya ke Wakaf Che Yeh..tak ramai sangat orang sebab bukan musim cuti. Kawasan dah luas, tak daya nak habiskan semua gerai. Beli apa yang patut je. Harga boleh tahan, yang penting kena pandai tawar menawar.

Sebelum bertolak ke Kuala Terengganu, kami singgah dulu di Bandaraya Islam, Kota Bharu.. tak sah kalau datang Kelantan tak singgah di pasar Siti khadijah. 3 jam perjalanan kami sampai di Kuala Terengganu.,dah membangun, bangunan cantik2. Jalan raya pun dah banyak berubah dari 5 tahun yang lepas. Bermalam di rumah sepupu jugak di Kuarters Guru sekolah Sultan Sulaiman. Pagi esoknya, kami singgah membeli belah di Pasar Payang, kemudian ke Pantai Batu Buruk, Masjid Kristal dan Taman Tamadun Islam sebelum bertolak balik Kedah. Dalam perjalanan balik pun sempat lagi berhenti beli keropok lekor di Bukit Bunga, jajahan Tanah Merah. Dulunya deretan kedai yang pendek dah berubah menjadi panjang sehingga kami tak sempat habis berjalan.

Itu saja cerita pengalaman yang nak dikongsi. Kepada anda pembaca, jangan segan nak menjejakkan kaki ke Kelantan dan Terengganu. Wassalam.

Share/Save/Bookmark

3 comments:

aiSya yUsra said...

ha'a....best kat sana..
leh rasa ketenangan orang yang menunut ilmu...walaupun mereka berada dalam keadaan yang kurang berkemampuan..
tapi...semangat untuk menuntut ilmu tu ada...
memang hebat...

ZihNuN FaTiN said...

uia ea...all the best utk tahun akhir di sana!

kelantanku rumahku...hehehe

Ashraf said...

zihnun: tq kak...akak bdk bar kan. all the best jgk utk akak dlm kerjaya..

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers