Kita Selalu Macam tu...

|

Kita selalu macam tu. Bila depan mata tak Nampak berharga, bila dah tiada sibuk mencari. Sewaktu bersama macam tak ada apa-apa yang istimewa setelah pergi jauh baru terasa berharganya dia. Belajarlah menghargai milik sendiri.

Sewaktu ada terkeluar dari senarai, setelah tiada tercalon untuk anugerah. Semasa boleh tertawa bersama selalu bermasam muka, setelah pergi ingin sekali berkongsi cerita. Kita memang selalu macam tu. Jarang menghargai apa yang dimiliki tetapi selalu terbulau oleh apa di tangan orang. Tidak mencemburui sebab itu semulajadi dan ada nilai motivasi, tetapi jika cemburu menyebabkan kita bertindak gila tentu tidak sesuai untuk dibanggakan oleh diri.

Bukan kita saja macam tu, ramai lagi manusia pun sama. Sewaktu bersama asyik hendak berpisah, setelah terpisah baru tahu makna rindu. Sewaktu dalam genggaman tidak mahu dihargai, setelah terlepas baru tahu nilainya tinggi. Ketika boleh jalan-jalan hirup udara segar, tidak mahu melakukannya. Lebih suka tidur dan bermalas-malas di hadapan televisyen. Tatkala telah hilang nikmat berjalan, baru sibuk hendak melihat alam.

Kalau boleh membina cerita, ambillah masa untuk mendengar juga. Hargai bila berdua, sayangi bila bersama, maafkan bila terluka, ingati bila sunyi, selalulah bertenang, hasilnya selesa dan bahagia. Kita selalu menyesali yang telah berlalu. Ketika bersama-sama terasa beban, tetapi bila tiada beban terasa semakin berat. Kesempatan untuk bersama selalunya tidak lama. Ketika kesempatan itu terbuka sepatutnya dinikmati dan dipelihara. Tidak perlu bersusah payah untuk memberhentikannya, sebab tiba masanya ia akan berhenti dengan sendiri.

Tidak perlu ‘membunuh’ dia yang kurang menyenangkan, tiba masanya dia akan pergi jua. Tiada siapa boleh hidup bersama selama-lamanya. Tiba masa dan ketikanya masing-masing akan melangkah pergi. Memang kita selalu macam tu. Selalu Nampak terang di seberang sungai sedangkan di sebelah sini tidak kurang. Bila kita sampai ke sana baru tahu yang terang itu bukan semestinya meriah dan menyenangkan, kadang-kadang yang terang itu memanglah benderang tetapi tidak semestinya ia membahagiakan.

Selalulah katakana begini, tiada yang paling indah dalam hidup selain bersaudara denganmu, tiada yang lebih sakit selain berpisah denganmu, tiada yang lebih manis bila ada kenangan bersamamu, namun ada yang terbaik dalam memori hidupku kerana ada kebaikan dan pengorbananmu.

Kena anggap setiap yang ditempuh suatu kenangan untuk iktibar. Setiap yang dikenali sebagai teman sejalan menuju titik akhir. Yang diambil untuk hidup bersama sebagai teman membina persiapan di sini untuk dipetik hasilnya di sana nanti. Setiap yang dimiliki adalah berharga dan perlu dipelihara. Jika perlu berpisah, kita berpisah dengan rela.

Kita selalu macam tu. Maka batasi langkah dan perhati bicara. Jangan sampai tersilap langkah selalunya membawa masalah, tersilap bicara selalunya membawa duka.

Setiap kita hanya ada kesempatan yang sedikit untuk menghargai makna kehidupan yang sebenar.


Share/Save/Bookmark

4 comments:

Anonymous said...

semoga mencapai apa yang di hajati..
letakkan kebergantungan hanya padaNYA~

Ashraf said...

anonymous ni org yg sama ke? for this time, can you reveal who you are actually? by the way,thanks for ur advice.

Anonymous said...

ye..apa yg kamu cakap semua betol..msa sesuatu menjadi milik kita, kita x mghargai..bila terlepas ke tangan org lain,baru kta tercari-cari bkan..jodoh pertemuan,ajal maut,suma di tangan tuhan..kita hanya mampu berdoa dan buat yang terbaik..

Ashraf said...

jadi, klu dh dapat peluang tu jgn la lepaskan.

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers