Golongan Ruwaibidhah

|

Assalamualaikum dan Salam sejahtera. Peringatan buat diri dan semua akan hari qiamat. Entri ini akan menceritakan hadis yang ke 23 dari 40 hadis akhir zaman yang telah disusun oleh Abu Ali Al Banjari An Nadwi (Ahmad Fahmi Zamzam) yang melibatkan golongan Ruwaibidhah. Ikuti perbincangan mengenai hadis ini.

Mafhumnya:
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda. "Lagi akan datang kepada manusia tahun-tahun yang tandus (kemarau panjang). Dan pada waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan "Ruwaibidhah"". Sahabat bertanya, "Apakah Ruwaibidhah itu wahai Rasulullah?". Nabi saw. menjawab, "Orang yang kerdil dan sebenarnya hina dan tidak mengerti urusan orang ramai". H.R. Ibnu Majah

Keterangan

Zaman yang disebutkan tadi adalah zaman ketandusan. Tandus dari segi material dan pemikiran. Orang yang benar akan diketepikan dan orang yang khianat serta fasiq akan disanjung dan dibesar-besarkan. Orang yang benar tidak diberikan peluang untuk bercakap. Yang berpeluang bercakap hanyalah peribadi-peribadi yang hina dan sebenarnya tidak tahu bagaimana untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Hari ini segala yang disebutkan tadi berada di depan mata kita. Sudah jelas sama sekali. Tidak perlu disembunyikan lagi. Contoh yang paling dekat dengan budaya berpolitik di kalangan parti-parti yang ada sekarang. Adakah kita boleh kategorikan mereka dari golongan yang disebutkan dalam hadis tadi? Siapa yang lebih mendominasi?  Cara pendominasian itu adalah berlandaskan prinsip-prinsip demokrasi atau tidak? Fikirlah sendiri dan merenung jauh masa depan kita bagaimana nanti! Wallahu'alam.


Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers