Perak Crisis

|

Apabila nafsu menguasai hati manusia, apabila matlamat menghalalkan cara, apabila syaitan merajai jiwa, segala kebenaran di depan mata ditolak ke tepi. Kepentingan diri didahului tanpa memikirkan banyak jiwa yang dihancuri dek kerana kehancuran maruah diri dan kejahilan bertakhta di hati. 

Selang sehari diumumkan jawatannya kekal sepertimana sebelum ini, ada lagi yang tidak berpuas hati. Kita fikir ia akan kembali pulih, rupa-rupanya makin sesak. Sudah kalah, tak malu lagi mohon rayuan. Sebelum ini pun pegang jawatan dilantik secara haram dan tidak sah. Macam-macam helah dibuat demi nak kepada kuasa, dah diisytihar kalah di mahkamah, ada lagi helah lain yang timbul. Kononnya nak menghalang pembubaran dewan dibuat oleh pihak istana. Padahal court memang tidak punya kuasa untuk menghalang. Walaupun rayuan dipohon, namun setelah diumumkan kekal, jawatan sebagai MB yang sah masih seperti biasa, cuma tugasnya sahaja tidak boleh dijalankan sehingga keputusan rayuan diumumkan semula. Malah sultan mempunyai kuasa untuk membubarkan di bawah undang-undang tubuh negeri Perak perkara 36(2) iaitu kuasa simpanan atau reserve power kepada sultan kata pakar perlembagaan Prof Dr. Abd. Aziz Bari, seorang pensyarah undang-undang UIAM. Keadaan kian runcing, selagi tidak dissolve sampai bila pun tidak akan ada penghujung kemelut politik di Perak ini. 

Kepada orang yang tertentu, fikirlah kepentingan rakyat. Bukan untuk kepentingan diri sendiri. Rakyat dah makin keliru. Kenapa dikejar sangat 1 negeri sedangkan Malaysia masih di tangan kamu. Kita tunggu general election akan datang kalau betul-betul anak jantan. Ada lagi Tuhan mau menguji kita. Bersabar akan membawa kepada kejayaan. Sedikit kita bersabar, Tuhan akan balas dengan berlipat ganda lagi kebaikan. Ameen...




Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers