Laskar Pelangi

|



Pulau Belitong

SD Muhammadiyah

Assalamualaikum wbt.

Ingin sekali berkongsi cerita tentang sebuah filem yang diterbitkan 25 September 2008 di Indonesia sana. Sedih, gusar, kecewa, sebak, hibur adalah perasaan yang dapat dihayati apabila menonton filem ini. Saat di tengah malam orang lain sedang sibuk berdengkur, saya bisa menghabiskan nonton sebuah filem 2 jam masanya. Kerana kesedapan dan keenakan gaya cerita amat menarik hati untuk terus dan terus menontonnya sehingga habis dipenghujung. Diadaptasi dari sebuah novel best seller di Indonesia sana tahun 2006 dan 2007. Andrea Hirata Seman Said Harun novelisnya Laskar Pelangi. Anak kelahiran Pulau Belitong, Indonesia. Tempat berlakunya shooting filem ini. Kisahnya semacam kisah benar. Tetapi ia memang benar berlaku kalau diselidiki di internet. Ikuti sinopsis ini.

Kisahnya bermula di sebuah desa Gantong, Belitung Timur pada tahun 1974. Bermula di sebuah sekolah yang uzur lagi dhaif. Dilihat seperti sudah mahu rebah ke bumi, tetapi masih kukuh ditampan dengan 2 batang kayu. SD Muhammadiyah namanya yang menerapkan nilai-nilai murni, keislaman, ketekunan dan tanpa menyerah kalah. Terancam oleh Departmen Pendidikan Nasional Republik Indonesia (Depdikbud) jikalau tidak mencapai 10 orang pelajar pada hari pendaftaran, makanya mesti dibubar sekolah itu. Saat itu baru 9 orang pelajar, ketika kepala sekolah mahu mengumumkan penutupan sekolah, datang seorang anak orang kurang upaya menyelamatkan bagi mencukupi 10 orang dengan 3 orang tenaga pengajar termasuklah kepala sekolah. Tetapi akhirnya tinggal keseorangan guru lakonan Cut Mini(Bu Muslimah) kerana kematian Pak Harfan dan seorang lagi guru yang mendapat kerja ditempat kerja lain.

Disekolah inilah berlakunya seribu satu kisah, pengalaman cinta pertama Ikal dengan Ah Leng anak tauke kedai, penemuan bakat muzik Mahar, kebodohan ketua kelas Borek, kecerdikan Lintang yang mengayuh basikal tua dari rumah pergi dan balik bersaksikan buaya mempertaruhkan nyawa demi untuk belajar. Mereka diberi nama Laskar Pelangi oleh Bu Muslimah seorang  guru yang tabah atas kesenangan mereka dengan pelangi yang selalu muncul di Pulau Belitong.

Pencapaian demi pencapaian kumpulan Laskar Pelangi ini meraih kemenangan di pertandingan peringkat antara sekolah bersama dengan sekolah-sekolah moden bantuan kerajaan yang lain. Lintang yang genius mengalahkan seorang guru berpendidikan ijazah dalam pertandingan kuiz. Mahar yang selalu diperkotak-katikkan teman-temannya membuktikan dia berjaya mengetuai dalam pertandingan perbarisan. Segalanya bertitik tolakkan semangat yang diterapkan oleh guru-guru mereka. Pak Harfan kepala sekolah selalu berpesan kepada mereka, jangan menyerah kalah, hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya. Kehidupan mereka ada gelak tawa, sedih hiba, riang ceria. Kisah dipenghujung dengan kematian ayah Lintang di laut yang memaksa dia berhenti sekolah kerana terpaksa menanggung kehidupan adik-adiknya kerana ketiadaan kedua orang tua. Akhir cerita Ikal pulang ke kampung bertemu dengan Lintang dan menceritakan dia ditawarkan biasiswa melanjutkan pelajaran ke Paris. Kisah indah ini dikocak dengan berbagai perasaan oleh Andrea Hirata yang menunjukkan kecekalan 10 anak kecil Laskar Pelangi ini mengharungi kehidupan.  

Moral cerita ini, setiap kesusahan akan ada kejayaan. Jangan pantang menyerah kalah sebelum berusaha. Kemodenan tidak semestinya akan membawa kejayaan, kadang-kadang lebih kepada kehancuran. 


Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers