Hang around...

|

Semalam hari yang agak memenatkan. Pagi ke Matrik Petaling Jaya ambil surat tawaran adik kembar. Tengahari bergerak ke SMAP Kajang handle adik bongsu. Bawa dia keluar berjalan. Selesai dengan dia, dalam perjalanan balik dari Kajang, aku, Shukri dan Basir bergerak pula ke Hutan Lipur. Tanpa dirancang kami menghala ke jalan yang mempunyai 3 tempat rekreasi berpandukan signboard. Perjalanan diteruskan tanpa memikirkan ke arah mana tempat yang mahu disinggah. Jam menunjukkan 5 petang. Sampai di suatu simpang traffic light, satu jalan ke Sg. Tekala dan satu jalan ke Sg.Gabai, Sg.Batangsi. Tapi yang peliknya tiba-tiba ada jalan ke Sg.Congkak. Semua tempat-tempat ini tak pernah sampai. Daerah Hulu Langat. Cuma pernah dengar saja nama Sg.Congkak sebab orang selalu buat program. Tetapi keputusan dibuat dalam keadaan tengah menunggu traffic light hijau, kami memilih Sg.Tekala kerana barangkali dekat.

Setelah belok ke arah jalan ke Sg.Tekala yang difikirkan tadi dekat, rupa-rupa jauhnya hampir 30 kilometer. Dengan keadaan jalan berbukit, simpang siur, sunyi...kera-kera menjadi teman di jalanan pada masa yang sama jam di tangan menunjukkan 5.30 petang. Jam berapa boleh sampai ni..sempat ke nak mandi berdetik dalam hatiku. Risau jugak dengan keadaan motor yang kurang sihat. Tapi kerana ajakan teman yang bersungguh nak pergi mandi, terpaksala ikut. Jalan punya jalan tak sampai-sampai. Cuma yang ada satu tasik yang sangat besar, ramai yang memancing di kawasan tu. Mananya Sg.Tekala? Tiba-tiba Basir berhentikan motornya. "ada ke tak ni" tanya Basir. "Macam ni la kita jalan terus, kalau ada kita berhenti, kalau takda kita terus balik" keputusan diambil. Hidup mesti diteruskan. Cayala bro. Perasaan bercampur baur antara suka dan risau. Kurang dari 5 kilometer, baru la sampai ke tempat yang ditunggu-tunggu tadi pada jam 6. Ada satu jam lagi masa untuk mandi. Bayar seringgit untuk masuk. Cari port untuk, punyala tak cantik tempatnya, air kotor. Terpaksala mandi sebab dah alang-alang. Setengah jam saja mandi selepas pada tu, bertolak balik perjalanan ke Gombak agak jauh hampir 50 kilometer dari situ.

Dalam perjalanan balik dengan keadaan hujan, dapatla merasai suasana kampung yang selama hidup di KL yang penuh dengan bangunan2 dan kesesakan jalan. Dipendekkan cerita, jam 8 baru sampai UIA. Itulah nak story sikit pengalaman. Takkan dapat lepas dah grad nanti. Waktu campus life ni lah kena ambil peluang berjalan kenal dunia dengan kawan-kawan. Cari pengalaman dan kenangan. Lepas ni, kita ke destinasi lain pula di Sg. Gabai dan Sg. Batangsi. Kita tengok keadaan di sana macam mana. Tapi yang pasti perancangan mestilah rapi, lepas subuh kena bertolak.;-) Barulah sempat nak main air. Ok, sekadar perkongsian pengalaman yang tak seberapa. Sama-sama renungkan dan selamat beramal kata Dr.Izi.

Sayonara 








Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers