Cara Menasihati Orang Yang Tersayang

|

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sekadar perkongsian. Berikut adalah cara² dan petua bagaimana untuk menasihati anak,isteri atau suami supaya tidak degil.

1- Semasa mereka sedang tidur kerana masa inilah paling sesuai terutamanya diwaktu 2/3 malam . Kerana diwaktu ini fikiran di bawah sedarnya ( sub conscious mind) adalah paling optimum. Yang sebenarnya tidur adalah fikiran sedarnya (conscious mind) ataupun minda sedar.

2- Sentuh lah langit² anda dengan perut ibu jari tangan kanan anda kemudian usap perlahan² ibujari anda itu ke ubun² kepala mereka.

3- Semasa ibujari anda di atas ubun² kepala mereka hendaklah diselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W diikuti bacaan surah Al-fatihah. Kemudian diteruskan dengan zikir Subhanallah Walhamdulillah Walaila HaillAllah di dalam hati tanpa putus.

4- Kemudian angkat ibujari tangan anda kemudian membisik dengan perlahan (supaya mereka tidak terjaga) sambil zikir tidak putus di dalam hati anda.

5- Bisikanlah kata² nasihat serta teguran atau apa sahaja yang diinginkan .. kalau dapat pastikan zikir tidak putus dibaca di dalam hati.

6- Anda boleh melihat reaksi mereka mendengar dengan melihat kelopak mata mereka bergerak2.. insyallah kaedah ini berjaya.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah ( Hanafi An Nu'man ) seseorang pernah bertanya kepada bapanya ( Bapa Imam Abu Hanifah )

"Tuan bagaimana tuan mendidik anak tuan sehingga menjadi sebegini istimewa?"

Jawabnya " Aku mendidik beliau semenjak 40 tahun lagi sebelum beliau dilahirkan"

Dari segi logik memang tak masuk akal .. tetapi sebagai renungan .. bagaimana mungkin acuan bulat boleh menghasilkan kuih yang bersegi empat?

Oleh itu untuk membina keluarga yang kita kehendaki bermula dari pembentukkan diri kita sendiri ...Semoga memberi sedikit ilmu kepada kita semua. Wallahualam.

Share/Save/Bookmark

0 comments:

My Songs

Related Posts with Thumbnails

Followers